A Zoukról

A brazil zouk világszerte sok ember szívét hódította meg. Gyakran a szerelem vagy a szenvedély táncaként emlegetik. Határozott, mégis folyékony mozdulataival olyan embereket vonz, akik biztos alapokkal rendelkeznek, és olyan táncot keresnek, amely kihangsúlyozza a partnerek erős kölcsönhatását a közös mozdulatok megalkotásában. 
A zouk-lambadaként is ismert brazil zouk egy érzéki társastánc, melynek gyökerei a lambadától, azaz a tiltott tánctól származnak, és amelyet a francia karib szigeteken népszerűvé vált zouk ritmusokra táncolnak. Mostanában mélyen befolyásolták a klasszikus táncok, a „street dance” és egyéb társas stílusok, mint pl. a forro, a samba vagy a salsa. A zene, amire táncoljuk, szintén alakult a változatos zenei műfajok megjelenésével (hip-hop, R&B, Pop), amelyeknek hasonló ritmikai struktúrája illetve táncolható lírikus komponense van.

Leginkább a folyékony mozgás és a felsőtest mozdulatai jellemzik, melyek a zoukban oly sajátságos „teátrális” fejmozdulatokban végződnek. Intim, zárt tartásban vezetett mozdulatok, pl. testhullámok és nyitott pozícióból indított helycserék, forgások váltják egymást. Kifejezetten egyediek a döntött tengelyű, döntött fejjel történő forgások. A táncosok gyakran eltérnek a ritmustól, helyet engedve a zenei interpretációnak.

Az eredmény: egy nézők számára gyönyörű, táncosok számára nagyon élvezetes, és kihívásokkal teli tánc. 

A zouk története

Ahhoz, hogy a Brazil zouk történetét igazán átlássuk, vissza kell kanyarodnunk egészen abba az időbe, amikor Brazília még portugál gyarmat volt. 

A tánc gyökerei

Ebben az időben alakult ki ugyanis a „carimbo” nevű tradicionális brazil tánc, amely leginkább Brazília északi részén, Para tartományban volt elterjedt. Eredetileg dobszóra táncolták. (A speciális carimbo dob kiégetett, üreges fatörzsből készül, és szarvasbőrrel van bevonva. Nagyjából egy méter magas és 30 centi széles.) Nagyon érzéki tánc, amely oldalirányú mozgásokat, sok forgást és csípőmozgást tartalmazott a női fél részéről, aki általában kör loknis szoknyát viselt. A nő a földre dobta a zsebkendőjét, amit a férfi megpróbált a szájával felvenni. 

A tradicionalis Carimbo tanc


A zene gyökerei

Eközben Haiti szigetén az 1800-as évek óta nemzeti zenei stílus volt a compas zene, amely lényegében egy modern méringue, és amelyet Nemours Jean-Baptiste 1955-ben kezdett népszerűsíteni a környező szigeteken. Jean-Baptiste bandájából később kivált Weber Scott, a virtuóz szaxofonos, aki saját bandát alakított, és saját stílusát kadans-nak nevezte, de az csak nevében tért el a compas-tól. A francia Antillákon a stílus végül kadans-ként vált ismertté. 
A kadans stílus dominikai változata volt a cadence-lypso, amelyet a zouk zene közvetlen elődjének tekintünk. A stílus legjelesebb képviselői az Exile one és a Grammacks nevű dominikaiakból álló Guadeloupe-i együttesek voltak. Nyelve a creole, amely néhány afrikai dialektus, és a francia keveréke. 

Exile One - Kadance Lypso


 A Kassav’

A guadeloupe-i Pierre Edward Décimus 1978-ban sikeres zenei pályafutás után, a visszavonulás gondolatával a fejében költözött át Párizsba. Itt azonban találkozott a szintén Guadeloupe-ról származó Jacob Desvarieux-vel, és a Párizsban tapasztalt zenei technológiai adottságokon felbuzdulva úgy döntöttek, csinálnak még egy „utolsó felvételt”. Décimus testvérével, Désvarieux-vel, és még néhány Antillákról származó Párizsban élő zenésszel kiegészülve megalakította a Kassav’ együttest, és az általuk képviselt zouk műfajt.

Ők lettek az első világhírű zouk banda. Népszerűségük csúcsát a 85-ös Yélélé című albumuk jelentette, legnagyobb slágerük pedig a „Zouk la sé sèl médikaman nou ni”, azaz a „Zouk az egyetlen gyógyszerünk” volt. Főképp ez a dal volt az oka, hogy a zouk ihlette a legnagyobb tánc őrületet latin-Amerikában hosszú idő óta. 

Kassav' - Zouk La Se Sel Medikaman Nou Ni


A Kassav együttes napjainkban is aktív, 2013-ban is vettek fel egy új stúdió albumot, de főképp compas stílusban alkotnak.

Zouk zene Brazíliában

A zouk zene Brazíliában először az északi régióba érkezett, néhány közép-frekvenciás rádióállomáson keresztül, melyek képesek voltak karibi rádióadásokat fogni. Ezek a rádióadók a zouk mellett más karibi ritmusokat is sugároztak, mint pl. salsát, socát és merenguét is, amely stílusok komoly hatást gyakoroltak a carimbo zenéjére, dallamokkal egészítve ki a dobszólót. Ezen pezsgő, vibráló stílusokat kezdte el az egyik rádióállomás „lambadas” néven emlegetni.

A lambada zene atyjai

Ekkor alkotott Brazíliában Aurino Quirino Goncalves, azaz „Pinduca”, a híres carimbo zeneszerző és énekes. Az ő slágere volt a „King of Carimbó”, és neki tulajdonítják a sirimbó, a lári-lári és a lambada ritmusok megalkotását is. Lambada (Sembao) című dalát 1976-ban adta ki. Ez volt a 6. szám a „No embalo of carimbó and sirimbó vol.5” című lemezén. Ez volt az első Lambadának címkézett dal a brazil pop-történelemben, így általános vélekedés szerint Pinduca a lambada zene atyja. 

Pinduca - Lambada 1976


Egy másik verzió szerint Master Vieira a „guitarrada” kitalálója is lehetett a zouk megalkotója. Első hivatalos lemezét, a Lambada of Quembradas-t szintén 1976-ban vették fel, de csak 1978-ban került kiadásra.

A 80-as évek második felében a karibi metál és elektronikus zenei fúzió új arcot hozott a carimbónak. Ezt a stílust Brazília észak-keleti régióiban játszották, és ez a zenei stílus kapta végül hivatalosan a lambada nevet.

A lambada tánc kialakulása

A carimbót 1983 körül elkezdték párban táncolni, két ütemre. Ez egy a merengue-hez hasonló tánc volt, de az ősi carimbóra jellemző rengeteg forgással kiegészítve.

A lambada zene, a kétütemű carimbóval együtt végigsöpört Brazília partjai mentén, és elérte Bahiát, a legősibb Brazil államot is. Itt nagy hatással volt rá a Forró, egy ősi brazil stílus, amelynek szintén erős üteme volt. Itt alakult ki a négyütemű lambada tánc, és vált külön a Carimbó tánctól. 

Forro tanc


A lambada szó arra az ostorszerű mozgásra utal, amelyet a táncos a testével ír le tánc közben. A táncot gyors twist-lépések, éles csípőmozdulatok jellemzik, laza térdmozdulatokkal kombinálva. Hasonlít a samba lépésekhez, amit a brazil karneválokon láthatunk, de másfajta zenére, és partnerrel táncolják.

A 88-as Bahiai karnevál

A 80-as években a bahiai karnevál nagyon népszerű volt. Minden nyáron új tánc őrület ébredt, majd tűnt el a karneválra érkező turistákkal együtt, hogy a következő évben egy új stílus válthassa fel. A lambada 88-ban lett népszerű Bahiában, legfőképp a fővárosban, Porto Seguróban, de Brazília iparilag fejlettebb délkeleti régiójában csak „egynyári slágerként” tekintettek rá. Bár a nyár folyamán nagy sláger volt, a 88-ban nyílt lambada iskolák nem élték túl a turistaszegény téli szezont, és néhány hónap után bezártak.

Olivier Lamotte d’Incamps francia producer 1988-ban járt Porto Seguróban, hogy dokumentumfilmet forgasson a városról. Amit látott, annyira lenyűgözte őt, hogy visszament Franciaországba, hogy hirdesse a lambadát az egész világ számára.

A Kaoma és a Chorando se foi

Olivier Brazíliában átélt élményeitől inspirálva megvásárolta a jogokat kb. 300 lambada dalhoz, zenészeket és táncosokat toborzott, és Párizsban létrehozta a Kaoma együttest.

A banda népszerűsége a 80-as és 90-es években óriási volt. A „Lambada” című főslágerük több mint 5 milliós példányszámban kelt el világszerte. A dal címe portugálul „Chorando se foi”, ami annyit tesz „Sírva ment el”. A videoklipben egy csapat táncos bulizik a parton, bemutatva a gondtalan brazil kultúrát. Láthatunk egy kisfiút és egy kislányt - Chicot és Robertát - is lambadázni, bizonyítandó a „tiltott tánc” ártatlanságát. 

Kaoma - Lambada -Chorando se foi‎ 1989


Ironikus, hogy a nagy népszerűséget éppen egy lopott dal hozta, ugyanis a bolíviai Los Kjarkas 1981-es „Llorando se fue” című slágere nem tartozott bele abba a 300 dalba, amelyek jogdíjait Olivier kifizette. Még a táncbetétek is pontos koppintásai voltak az Alberto Maravi által rendezett, és a perui Cuarteto Continental csoport által felvett verziónak. A portugál fordítás szövege is egy az egyben megegyezett azzal, amit Marcia Ferreira 86-ban jogszerűen kiadott. A Los Kjarkas pert is nyert a Kaoma ellen, és a dalt ma már a valódi szerzőknek, a Hermosa testvéreknek, a fordítást Marcia Ferreirának és José Arinak, a koreográfiát pedig az eredeti rendezőnek Alberto Maravinak tulajdonítjuk. A dal világsikerré válása ezzel együtt is tagadhatatlanul a Kaoma érdeme.

A lambada fénykora

Ahogy a Kaoma hangja visszhangzott a Föld körül, a lambada őrület nemzeti kulturális exportként tért vissza hazájába, és újra egyre szélesebb körben terjedt a brazil táncosok körében. A Kaoma sikerének mély hatása volt a brazil kultúrára. A brazil fiatalság ünnepelte táncuk nemzetközi sikerét, ugyanúgy ahogy a korábbi generációk is élvezhették a samba globális népszerűsítését. A Kaomának tulajdonítják a brazilok visszatérését a társas tánciskolákba, amelyek mai napig tartó virágzása ekkor indult el.

A Kaoma mellett további lambada előadók, mint Beto Barbosa, Sidney Magal és Marcia Ferreira szórakoztatták a fiatal közönséget. Akkora siker volt, hogy még egy világszerte sugárzott szappanopera főcímeként is szerepelt egy lambada dal.

The forbidden dance

A lambadához szorosan kapcsolódnak a „piszkos tánc” és a „tiltott tánc” jelzők. Ezek leginkább a maxixe-szel való kapcsolat miatt vannak így. A valódi tiltott tánc a maxixe volt a 20-as évek elején pikáns mozdulatai és dalszövegei miatt. Az asszociációkat tovább erősítették a 90-ben megjelent Lambada, illetve a Tiltott tánc című filmek, valamint a lambadában tipikus rövid szoknyák, amelyek nagyon divatosak voltak 88-ban. 

A brazil maxixe


A lambadának sok kapcsolódása van a maxixe-hoz és a forró-hoz is. A mindhárom táncban megjelenő Balão apagado nevű figurában a nő lazán lógatva forgatja körbe a fejét, a Peão, más néven Boneca, vagy „játékbaba” figurában pedig egyik oldalról a másikra a dobálja a fejét.

A hanyatlás kora

A világszintű elterjedés miatt nagymértékű különbségek alakultak ki a stíluson belül. Mivel az eredeti lambadát táncoló igazán jó táncosok nem készítettek filmeket, showkat, a profi táncosok világszerte maguk alakították a saját stílusukat. Egyre gyakoribbá váltak a rockos forgások, lépések a jive-ból és az East coast swingből, illetve az akrobatikus elemek is.

A lambada sikere - akármilyen széleskörű is volt - csak kb. 5 évig tartott. A 90-es évek közepétől a lambada zenészek száma csökkenni kezdett, és a táncosok nagy része is elvesztette inspirációját.

A lambada után

Néhányan közülük mégis keresték a lehetőséget kedvenc táncuk folytatására, és elkezdtek más ritmusokra, leginkább a karibi hatások által kialakított zouk zenére lambadát táncolni. A zoukon kívül táncoltak lambadát arab zenékre, flamenco rumbára, socára, merenguére és salsára is, de végül a zouk lett a befutó. Ez a fúzió nagyon vonzó volt, és végül a brazil zouk széles körű elterjedéséhez vezetett. A lambada táncosok körében a legnépszerűbb banda ekkor a Zouk Machine volt. 

Zouk Machine - Maldon


Idővel a tánc is elkezdte visszanyerni az eredeti stílusát, kevesebb akrobatikával, simábban, és több közeli érintkezéssel.

Ahogy telt az idő a zouk ritmus is változott. Megjelentek olyan irányzatok, mint a lassabb zouk love és a zouk R&B, amely a hip-hop hatása alatt született, és teret hódítottak maguknak. 

Zouk Love zene

Dadinho and Janaina - Zouk R&B demo


Brazil zouk stílusok

A zouk-lambada szó végül is egy gyűjtőnév, amely a lambadából kialakult, egymással szoros kapcsolatban lévő táncokat fogja össze, amelyeket főképp zouk zenére, vagy hasonló ritmusú zenékre táncolnak.

A két legdominánsabb stílus a Porto Segurói és a Riói stílusok. A Riói zoukot zouk love-nak is nevezik. A lambazouk kifejezést gyakran használják arra, hogy megkülönböztessék egymástól a kettőt, de hogy melyiket hívják így, az régiónként eltérhet.

"Carioca lambada"

A brazil zouk tánc stílus Rióban a 90-es évek közepén alakult ki, amikor a lambada dalok csillaga leáldozott. A lambada egy módosított, lassabb, simább, érzékibb verzióját használja, és általában zouk-love zenére táncolják. Hollandiában például magára a táncra is zouk love-ként hivatkoznak. Ma már egyre inkább táncolják latin pop, vagy arab zenékre, illetve bármi más zenére is, amihez zouk ritmust kevertek.

Ellentétben a salsával, amit elsősorban kézzel vezetnek, a Riói zoukban gyakran egész más testrészek adják a kapcsolatot. Egyes oldalirányú mozdulatoknál például a csípő indul el először, és azt követik a test egyéb részei. Többek között ez teszi olyan érzékivé a táncot. Más mozdulatoknál a páros tagjai szem kontaktussal, lábakkal, karokkal, vállon, vagy akár a fejükkel is összekapcsolódhatnak. 

Freddy and Andressa - Rio style zouk demo

Rodrigo and Rachel from Rio

LambaZouk

A legszélesebb körben elterjedt zouk stílus a porto segurói stílus, amelyre gyakran az eredeti lambada evoluciójaként gondolunk, bár valójában ez is lényegesen eltávolodott már az eredeti lambadától. Ezt a táncot magas energiaszint és pozitív életérzés (energia e alegria) jellemzik. Bár gyors és energikus tánc, mégis egyenletesen áramlik, és a mozdulatok folyamatosak és ritmikusak. A táncosok körkörös mozdulatokat követnek, és szorosan egymásra hagyatkoznak. Amiben például eltér az eredeti lambada stílustól, hogy elhagyták a kubai salsára is jellemző kígyózó vállmozdulatokat. helyette a vállak helyben maradnak, és a csípő mozgása hozza létre az érzéki hatást. A lambazoukban annyira jellemző a porto segurói stílus, hogy gyakran egymás szinonimáiként tekintünk rájuk, arról nem is beszélve, hogy a legünnepeltebb porto segurói táncosok is lambazoukosoknak hívják magukat. A lambazoukot leginkább Porto Seguróban, Sao Paoloban, Belo Horizonte-ban táncolják. 

A lambazouk legjellemzőbb mozdulatai: Fej mozdulatok (Cabeca – a fej vállal egyező irányban mozog; Boneca – fél ütemen keresztül – 1-2-3 – a fej a vállal ellentétes irányban mozog), Ostorszerű mozdulatok (Chicote), Hát ívek / döntések (Cambre). 

Rodrigo and Adriana from Belo Horizonte


Különbségek – Lamba vagy Love?

Az eredeti porto segurói stílus abból a szempontból is egyedi, ahogy a lépéseket végrehajtják a zenében. Itt egyformán hangsúlyos az erős ütemre történő haladó lépés, és az azt követő két gyors lépés. Ez elsősorban arra szolgál, hogy az élesebb mozdulatokat (chicote és cambré) az erős ütemre időzítsék. Ezzel a módszerrel táncolva az éles mozdulatok megállás nélkül, folyamatosan beleilleszthetők a zenébe. Ez a fajta időzítés egyébként nem kizárólagosan a lambazoukban található meg, sőt az sem ritka, hogy akár egy zenén belül is váltanak a két fajta időzítés között. Az időzítésbeli különbség szemléltetésére jó példa, hogy a riói stílusban az erős ütemre egy hangsúlyosabb hosszabb lépés a jellemző, míg a lambazoukban a mozdulatok folyamatossága érdekében a lépések hossza is közel azonos.

A lambazoukot jellemzően gyors zenére táncolják, míg a rióit általában lassabbra. A lambazoukosok körében a kizomba zenék is népszerűek, ritmusuknak és tempójuknak köszönhetően. A gyors zene, és a gyakoribb, összetettebb fejmozdulatok miatt a lambazoukban kidolgozottabb technikára van szükség a fej mozdulatok sérülésmentes végrehajtásának érdekében. Manapság a lambazoukban is egyre gyakoribbak a modern mozdulatok, sőt az sem ritka, hogy a táncosok akár egy dalon belül is váltanak a stílusok között.

További stílusok

Magát a lambazouk kifejezést egyébként a Barcelonai Daniel és Letitia Estevez Lopez használták először, saját stílusuk leírására, amit manapság már inkább M-Zouknak vagy Mallorka Style Zouknak neveznek. Ezt a stílust mesterük, Jefferson Coste de Oliveira (Gegé) segítségével alakítottak ki, de a klasszikus táncok, a jazz, és különböző moderntánc technikák is hatással voltak rájuk. Az ő stílusuk egyébként elég sajátságos: technika, improvizáció, kommunikáció, testtartások és egyéb elemek szempontjából is eltér a többi zouk lambada stílustól.

Daniel & Leticia - Mallorca zouk demo



Az m-zoukhoz hasonló új stílusok sokszor egyszerűen egyéni stílusokra, interpretációkra utalnak, mégis érdemes felsorolni néhány példát:

A soulzouk stílus alkotója szerint abban tér el a többi stílustól, ahogyan a tánc a zenéhez kapcsolódik. Gyakran a ritmus helyett a dallamra táncolják, illetve azt is tanítják, hogyan lehet olyan zenei műfajokra táncolni, mint az RnB vagy a rap, amelyekben nincs meg a zouk ritmus.

A NeoZoukot a riói DJ MAfie Zouker-hez kötik, és nagyon népszerű. Inkább zenei stílusra utal, de az erre a zenére bemutatott táncot is hívják így. Az alap zouk ritmust fúzionálja, vegyíti a trance-szel, és más modern zenékkel. A francia és portugál nyelvek itt nem jellemzőek.

Mafie Zouker - Neo zouk demo



A Verozouk vagy hiphopzouk stílust a Sao Pauloi Renato Veronezi találta ki. Itt brazil zouk mozdulatokat, figurákat táncolnak hiphop és soul zenére.

Renato and Babi - Verozouk demo


Miért nem simán Zouk?

A brazil zouk nevet legfőképpen a Karibi zouk táncstílustól való megkülönböztetés miatt használjuk, amely történelmileg szorosan kapcsolódik ugyan, de stílusában nagyon eltér a lambada stílustól. A két tánc struktúrája, megjelenése és zenei választásai is nagyon különböznek. 

Malik Roy - Karibi zouk


A karib szigeteken honos francia kreol nyelvben a zouk szót a party szinonimájaként is használják. Itt a zouk zenéhez kialakult egy hosszan fennálló kísérő tánc, amely a latin merengue táncstílusra emlékeztet, hiszen ezt is a partnerhez nagyon közel állva táncolják. A helyiek meggyőződéssel hirdették, hogy a zouk szerves része a négy sziget - Martinique, Guadeloupe, St. Lucia és Dominica – nemzeti öntudatáért vívott csatájának. Ezen szigetek történelme közös a francia és az angol megszállás szempontjából, és elsősorban afrikai rabszolgák leszármazottai népesítik be őket. Ezeken a szigeteken gyakori mondás „ha zoukot hallasz, otthon érzed magad”.

A zouk zenei stílushoz társított kulturális öntudat és büszkeség miatt konfliktust okoz az, hogy hasonló értelmű nemzeti öntudatot asszociálnak a brazil zouk tánc kultúrájában is. A brazil zouk és karibi zouk egyaránt használja a kifejezést és egyik oldal sem örül annak, hogy a másik kisajátítja a szót. A karibi zouk (vagy zouk original) közösség kikéri magának a brazil zouk kifejezést, mivel arra utal, hogy a zouk valamilyen módon brazil lenne.

Minek nevezzelek?

Az egyik módszer a karibi zouk és a brazil zouk megkülönböztetésére az, hogy a másodikra zouk-lambadaként hivatkozunk. Mindazonáltal sok brazil zouk táncos jobban szeretné elkerülni a tiltott tánccal való kapcsolatba hozást. Nem csak azért, mert már nem abban a twistelős stílusban táncolják, hanem azért is, mert nem arra a zenére táncolják.

Sara Murphy táncantropológia szakos hallgató a londoni Roe Hampton egyetemen úgy magyarázza, hogy a brazil zouk közösség próbálja kifaragni a saját egyedi identitását, és próbál elhatárolódni a lambadától, ezért a zouk vagy brazil zouk kifejezést használják a tánc leírására.

Ez sem ilyen egyszerű persze. Nem minden zouk táncos szeretne elhatárolódni a lambadától.

Egyesek szerint a brazil zouk tánc egyszerűen a zouk zene és a lambada tánc kombinációja, ezért úgy érzik, hogy a táncot lambadának kéne hívni. Néhány brazil tánctanár, mint például Adílio Porto, Israel Szerman és Luís Floriao sajnálják, hogy a táncot ma már Zouk-Lambadának hívják. Ez elsősorban a lambada zenei árvasága miatt alakult így.

Berg Diaz, egy londoni tánctanár, aki szintén úgy érzi, hogy a táncot lambadának kéne hívni, a következőt osztja meg a weboldalán: „Mostanában leginkább zouk love zenére táncolunk lambadát, ezért sokan a lambadát zouk-lambadának hívják, ez azonban félrevezető. A tánc lényegében és eredetében még mindig a lambada, annak ellenére, hogy más hatások és más zene veszik körül.”

Berg and Solange Diaz

Adilio Porto


Valójában a brazil zouk táncos közösségekben számos vélemény létezik arról, hogy hogyan kellene hívni a táncot. Ennek eredményeképpen hívják zouknak, lambazouknak zouk-lambadának és lambadának is. 

Hol tartunk most?

A kérdéses brazil tánc lényegesen átalakult, fejlődött a lambada kora óta. Ha a három táncot együtt vizsgáljuk (karibi zouk, lambada és brazil zouk), megállapíthatjuk, hogy a brazil zouk, a zenén kívül mást is átvett a karibi változattól. Egyértelműen beazonosíthatók a tradicionális zouk egyes elemei, mint pl. a súly egyik oldalról a másikra való átváltása közel a partnerhez, amelyek a lambadában nem jellemzőek. Kimondható tehát, hogy brazil zouk mindhárom eleme: a lambada tánc, a zouk zene és a karibi-zouk mozgás egyaránt hozzájárultak ahhoz a tánchoz, amit ma leggyakrabban zouknak hívunk.

A tánc új formája még népszerűbb Brazíliában. Néhány városban sok nemzeti és nemzetközi konferenciát tartanak minden évben. Az „egyetlen gyógyszerünknek” még mindig van hatása J.

Kismértékű visszaesések ellenére a brazil zouk tánc elárasztotta a világot, és számos helyen életerősen jelen van. Még mindig Brazília az otthona, de más országok is, mint pl. Ausztrália, Thaiföld, Izrael, Egyesült Arab Emirátusok, Argentína, Hollandia, Spanyolország, Oroszország, Németország, Cseh köztársaság, Svédország, Anglia, Dánia, és az Egyesült Államok is felkerültek a zouk térképre.

Magyarországon egyelőre csupán táncosok maroknyi csoportja foglalkozik vele. Néhány tánciskolában pár éve már lehet brazil zoukot tanulni, de az igazán elkötelezett magyar zoukosok külföldi zouk találkozókon is bővítik tudásukat. A Ronaldo Magalhães D'Aguiar által Mafie Zouker & Ricki Martin Jaleo című számára koreografált brazil zouk show-nkat a 2013-as Brno-i ZoukTime fesztiválon is bemutattuk. 

A magyar csoport fellepese a Zouktime-on




Forrás:

http://www.zoukpassion.hu/mi-a-zouk
http://en.wikipedia.org/wiki/Zouk
http://en.wikipedia.org/wiki/Zouk-Lambada
http://www.zouknewyork.com/?page_id=389
http://www.mazouka.com/about-zouk

Szerkesztette:

Végh Eszter és Gál Ferenc
www.zoukpassion.hu